Tips til en bedre nattesøvn

Vågner du ofte op om natten, eller har du svært ved at falde i søvn? For mange mennesker er dette en realitet i deres dagligdag. Det er vigtigt at få en god nattesøvn, da det påvirker en række ting såsom din trivsel. Du får derfor her tips til, hvordan du får en bedre nattesøvn.

Tips

  1. Hvis du ligger i din seng, og har været vågen i lang tid, kan du hurtigt komme til at stresse over din manglende søvn. Det er vigtigt, at du ikke skynder på din søvn, men i stedet for accepterer, at du har svært ved at falde i søvn. På den måde kan du hurtigere falde til ro, og hermed falde i søvn.

  2. Det er vigtigt at få en tilstrækkelig mængde søvn, så prøv at få omkring 8 timers søvn hver nat. Søvnen er vigtig, da din krop her skiller sig af med affaldsstoffer, og mindsker risikoen for stress.

  3. Undgå at være på telefonen eller se fjernsyn lige inden sengetid. Prøv mindst at holde en skærmfri pause 1 time inden sengetid. Du kan i stedet for læse en god bog eller høre beroligende musik.

  4. Drik ikke kaffe eller sodavand inden sengetid, da det giver dig en masse energi.

  5. Hvis du oplever, at du får ondt i ryggen eller sover dårligt i din seng, kan det være værd at skifte din seng ud til en ny seng, som matcher dine behov. Du opnår herved en bedre nattesøvn.

  6. Undgå at slæbe en masse tanker, frustrationer og bekymringer med i seng, da du kommer til at tænke alt for meget over disse.

Motion spiller en vigtig faktor

Du har nok hørt det mange gange før, men motion er yderst vigtigt. Motion er ikke blot gavnligt for din søvn, men også både fysisk og psykisk. Der er derfor en masse gode grunde til, at du skal tage ud for at motionere. Prøv at gøre det til en vane at dyrke motion én gang om dagen.